Ne, Honzíku, peníze nám nedává bankomat!

3. listopadu 2016

Také si někdy kladete otázku, kdy začít vaše potomky poučovat o penězích a jak s nimi správně nakládat? A jaké prostředky zvolit úměrně k věku vaší ratolesti? Přinášíme vám pár tipů.

Kdy začít?

Rozhodně není od věci seznámit děti s funkcí peněz, jakmile se naučí počítat. Z počátku pochopitelně spíše formou hry, můžete si třeba vyrobit vlastní „domácí bankovky“ a těmi pak dítě odměňovat a zároveň je učit, že když jich nastřádá určité množství, může za ně dostat odměnu.

Ukazujte dětem, že věci stojí peníze. Nezůstávejte u toho, že jim vysvětlíte, kolik stojí ta či ona hračka nebo sladkost. Místo toho vyberte z prasátka pár korun a vypravte se koupit třeba čokoládu nebo jinou drobnost. Nechte dítě vybírat a upozorňujte na co mu peníze ještě stačí a na co už ne. U pokladny jej pak nechte, aby za zboží samo zaplatilo. Tím se naučí víc než půlhodinovou přednáškou.

Mimochodem, k tomu prasátku: jako dekorace je hezké, ale průhledná pokladnička je mnohem lepší – děti tak hned vidí, jak v ní peníze přibývají, a to je motivuje k šetření.

Pojďme spolu nakupovat

Není také špatné vysvětlovat rozdíl mezi tím co je potřebné a co postradatelné. Jistě, odrostlejší teenager bude vidět investici do potravin či oblečení jako méně atraktivní než koupi herní konzole, ale tím spíše je tento rozdíl potřeba dětem vysvětlit, dokud jsou ještě relativně malé. Berte děti s vámi nakupovat a využijte to jako příležitost k učení. Můžete je požádat o pomoc s porovnáním ceny u některého typu zboží nebo hledáním takového, které potřebujete a momentálně je třeba zrovna ve slevě.

Kapesné. Dávat či nedávat?

Kapesné dětem rozhodně dávejte, nicméně ho navažte na nějakou činnost, děti by mimo
výjimečných příležitostí, jako jsou třeba narozeniny, nemělo dostávat peníze za nic. Nemusíme zrovna sestavovat ceník domácích prací a každou z nich ohodnotit finančně, to je trochu příliš složité.

Je ale dobré si předem dohodnout za jaké úkoly v domácnosti bude dítě zodpovídat (vynášení
odpadků, luxování a podobně) a jak často je bude dělat – a v případě, že se tak nestane, se kapesné o určitou část pokrátí. Mimochodem, kapesné se nedoporučuje dávat častěji než jednou měsíčně, děti se tak naučí, že s ním musí umět vyjít.

Veďte svou ratolest k tomu, aby si zvykla, že existují nezbytné výdaje. Zkuste zahrnout do kapesného například i náklady na školní oběd či tramvajenku, které pak dítě zaplatí samo.

Doporučujeme dávat kapesné v menších hodnotách mincí či bankovek, tím děti můžete lépe vést k šetření. Místo padesátikoruny můžete dát pět desetikorun a dítěti navrhnout, aby si alespoň jednu uspořilo. Můžete si pro lepší motivaci zahrát na banku, a ke každé uspořené desetikoruně třeba jednou za měsíc jednu korunu přidat. Při té příležitosti můžete také potomkovi vysvětlit, že bude-li šetřit déle, může si pak za peníze koupit něco hodnotnějšího.

Domácí banka?

U větších dětí lze tento postup i obrátit: pokud si od vás budou chtít na něco půjčit, nabídněte jim půjčku za podobných podmínek jako banka – strhávejte jim splátky z kapesného i s předem dohodnutými „úroky“. Váš potomek si tak možná uvědomí, že půjčit si peníze je sice snadné a lákavé, ovšem vracet je může být někdy pěkně těžké. Možná to zní trochu drasticky, ovšem pořád je lepší, když se dítě o principu půjčky poučí v rodině, než když po dosažení plnoletosti skočí na lep nějaké nepříliš výhodné nabídce „levné půjčky“.
Jistě, nebude to jednoduché. Naučit děti zacházet s financemi bude chtít hodně snahy z vaší strany, ale pokud chcete, aby vaši potomci uměli zvládat svůj rozpočet až budou dospělí, musíte jim pomoci.

Pokud je o světě peněz nic nenaučíte vy, udělá to někdo jiný – a to jistě nechcete riskovat.

autor: kapitol.cz

Kontaktujte nás

910 880 088Po–Pá 8:00–16.00

info@kapitol.cz

KAPITOL, a.s.
Vlněna 526/3, Trnitá, Brno, 602 00
IČ: 60751070, DIČ: CZ699000955

© 2024 KAPITOL, Všechna příslušná práva vyhrazena